Getimage id870

Spurv Myra

CD
Cat.no. FY122CD
UPC 7041889506675
Buy at shop.fysiskformat.no
2nd ed. Vinyl Transparent Smoke
Cat.no. FY122LP
UPC 7041889506668
Buy at shop.fysiskformat.no
Hires images:
Getimage id870 152741 152743
Tracklist
et løfte i fall
og ny skog bæres frem
fra dypet under stenen
hviler bekkenes sang
et blekt lys lyder
fra myrtemplet
den gamles stemme brister
allting får sin ende, også natten


1. juni 2018 slipper det Oslo-baserte bandet Spurv sitt andre album, Myra, på Fysisk Format. Albumet er en ordløs utforskning av tilværelsens gåtefullhet gjennom intens og melodiøs instrumentalmusikk, støyete droner, orkestrale clustere og inderlig postrock/metal. Musikalske bidrag fra blant andre Ole-Henrik Moe/Kari Rønnekleiv og Tore Ylvisaker/Ole Aleksander Halstensgård (Ulver).

Bandet skriver om albumet:
I sin ytterste konsekvens handler Myra om liv og død, om det som er og det som forgår. Kunst utsier og medskaper vår forståelse av livet og døden, av verden, tilværelsen og menneskets plass blant dyr, planter, kvister, mose, sopp og gjørme. Og i en tid der menneskenes uendelige suverenitet, fremskrittets uunngåelighet og vekst uten forfall er myten som i stadig større grad styrer mennesker fra alle verdens hjørner, er det opp til kunstnerne å vise frem mytens porøse fundament, at verden er så umåtelig mye mer uutgrunnelig enn det den ser ut til ved både første og andre øyekast, og at ingenting varer evig, men at allting får sin ende, også natten. Som Martin Heidegger er latt komme til orde i albumets siste spor: ”Die Sterblichen sind die Menschen.” De dødelige er menneskene.”

Myra ble spilt inn i Malabar studio i Oslo av Martin Bowitz (Cold Mailman) i samarbeid med Emil Nikolaisen (Serena Maneesh), mikset av Bowitz og Jørgen Smådal Larsen, og mastret av Magnus Lindberg (Cult of Luna):
Albumet er skrevet i årene som har gått siden Skarntyde (No Forevers, 2015) og spilt inn tidlig i 2017. Med Skarntyde følte vi at vi hadde kommet så langt vi kunne komme, tilnærmet på egenhånd, og med Myra har vi tatt et stort sprang, om ikke fremover, så dypere, mot det vi ønsker at Spurv skal være. Spesielt har Ole-Henrik Moe og Kari Rønnekleiv kommet med uvurderlige bidrag som utfyller og binder albumet sammen, mens Tore Ylvisaker og Ole Aleksander Halstensgård fra Ulver har lagt inn detaljer som henter frem klanger vi ikke visste var i vår egen musikk. Kombinasjonen Malabar+Bowitz/Larsen kjente vi godt fra Kollwitz’ to album, og samarbeidet med Bowitz/Larsen samt Nikolaisen har formet lydbildet vårt og skapt en sound som er rå og organisk, samtidig som den fremhever inderligheten og sårheten som er bærende elementer i Spurv sin musikk.”

Spurv ble stiftet i 2011 og består i dag av Gustav Jørgen Pedersen (gitar), Hans-Jakob Jeremiassen (bass), Herman Otterlei (gitar), Simon Ljung (trommer), Eirik Ørevik Aadland (gitar) og Simen Eifring (trombone). Medvirkende på albumet er Ole-Henrik Moe (picoletto, fiolin, bratsj, cello), Kari Rønnekleiv (fiolin), Cathy Donnelly (cello), Tore Ylvisaker (synth), Ole Aleksander Halstensgård (fx og synth). Diktet ”Myra” av Spurv/Julie Leding. Maleriene ”Monarch” og ”Sighting” av Christer Karlstad. Tidligere utgivelser: Blader som faller til jorden og blir til nye trær (Doognad, 2012) og Skarntyde(No Forevers, 2015).

Ut av tåken gjaller trombonen. Støyen er øredøvende. Ut av støyen klinger en melodi som forteller om håp og elendighet. Lytt, og la Myra tale til deg.”

OmSkarntyde:
Det er ingen tvil om at Spurv står bak en av årets beste postrockskiver.”
(5/6 - panorama.no)

Det er sårt, fint og mørkt om hverandre.”
(5/6 – gaffa.no)

Et massivt kunstverk. Det er rett og slett elitemusikk.”
(Universitas)

This is indeed a landmark in the cultural landscape of 2015 and a band to follow closely in the years to come.”
(8,5/10 – arcticdrones.com)

Norsk post-rock som holder høyt internasjonalt nivå. Mellom broen og elven er definitivt en av de aller beste norske låtene i år.”
(8/10 - musikknyheter.no)

The whole album is filled with outstanding tracks and on top we get a great production and a very tasty artwork. People, this is art. No fillers, just killers on here. A masterpiece!”
(Post-Rock Essentials)