Christian Winthers Urfuglen - ute på Fysisk Format høsten 2022
«Hvad sker der når bandet beslutter sig for at flyve? De bliver til urfuglen fra Tor Ulvens digt. Fornemmelsen af at flyve er slående. Musikerne synes at lette fra jorden, og den som lytter letter med dem.» – Susanne Christensen
På Urfuglen trekker Christian Winther linjer tilbake til post-punk æraens poetiske måte å kombinere samtidens impulser med kunstnerisk følsomhet. Og som på den henslengte kunstpop-debuten «The Clearing» fra 2021 endevendes den musikalske verktøykassa også her.
«Det bliver til en billedskabende lykkestøj, stærkt opløftende og markant antidepressiv.» skriver den danske kulturkritikeren Susanne Christensen på platas liner notes.
Bak tittelen og de sunnmørske tekstene skinner Tor Ulvens surrealistiske debut «Skyggen av Urfuglen» fra 1977 igjennom. I Winthers, som i Ulvens, fabulerende univers, brukes surrealismens instinktive og innoverskuende drømmebilder som en måte å prosessere utsidens ofte kalde og hensynsløse herjinger. Men viktigst av alt; til å minne oss på forbindelsene vi har med hverandre.
Det «flyvende» bandet består av noen av landet mest åpensinnede, eller post-punk-tenkende om du vil, musikere fra band som Broen, Valkyrien, Monkey Plot og Mall Girl. Anja Lauvdal på synther/piano, Tuva Syvertsen på feler/vokal, Ina Sagstuen på vokal/elektronikk, Magnus Nergaard på bass og Veslemøy Narvesen på trommer, i tillegg til Winther på gitarer og sang, har alle sterke signaturuttrykk og bidrar til et åpent lydlandskap fullt av krydder, overraskelser og spontanitet. Det intuitive er slående, og plata er hovedsakelig spilt inn live i studio.
Urfuglen ble født som bestillingsverk til spydspissfestivalen Motvinds 5-års-jubileum, en perfekt arena for å fremføre nyskapende musikk som får stå helt fritt innenfor nye, egne rammer. Innunder den brede festivalparaplyen hører rock, frijazz, poesi, protest og spontanitet naturlig sammen, og Urfuglen er et glitrende eksempel på det. Den velkjente nedstenginga gjorde at urfremføringen på Motvindfestivalen i 2020 i stedet ble en studiofremføring, med mye improvisert attitude oppå Winthers alternative rockekomposisjoner.
Som på «The Clearing» møter det kontrære et ønske om å finne den skinnende harmonien og de vakre melodilinjene, som når Valkyrien’s Tuva Syvertsen synger tostemt med Winther på «Urfuglen, Pt. 2» (forøvrig et nikk til låta «Urfuglen» fra «The Clearing»). Eller hør for eksempel på «Marmor»; intuitive akustiske gitarer som leker seg rundt hverandre litt som noe Jim O Rourke eller Gastr Del Sol kompanjongen David Grubbs ville funnet på på 90-tallet. De musikalske relasjonene er mange, i tillegg til post-punk-lynnet høres tråder til for eksempel brasiliansk Tropcialia, japansk psykedelia og ikke minst til den norske jazz- og improvisasjonscenens krumspring som de fleste musikerne her er en del av.